پیامبر ( ص ) در مثنوی 4
 
نگین انگشتر (روستای گرمه)
ادبی

کار مردان روشنی و گرمی است .          کار دونان حیله و بی شرمی است . /320

شیر پشمین از برای گد کنند .          بومسلیم را لقب احمد کنند . /321

بومسلیم را لقب کذاب ماند .         مر محمد را اولوالباب ماند. /322

آن شراب حق ، ختامش مشک ناب.          باده را ختمش بود ، گند و عذاب. /333

معنی بیت : در حالیکه کار مردان خدا ، گرما و روشنی بخشی است ، کار افراد دون ، بی شرمی است و حیله و پستی.                 دونان : جمع دون ، دون : پست

شیر پشمین از برای گد کنند            بومسیلم را لقب احمد کنند /321

معنای بیت : شیر پشمین را برای گدایی به کار می برند. (ظاهرا به قیافه شیر درمی آیند تا از مردم گدایی کنند) و مسیلمه دروغ گو را لقب احمد می دهند.

معنای لغت :

شیر پشمین : عروسک شیر ، با پارچه چیزی شبیه شیر می ساختند و از کاه و یا پنبه پر می کردند به عنوان شیر

گد : گدایی

بو مسیلم : در اواخر دوران حیات حضرت رسول اکرم (ص) یعنی سال نهم هجری ، شخصی به مسلمه یا مسیلمه با گروهی از افراد قبیله ی یمامه خدمت رسول خدا رسیدند و پس از محضر ایشان از دین اسلام برگشتند. مسیلمه نامه ای خدمت رسول خدا (ص) نوشت و ادعای پیغمبری کرد. به خیال خود قرآنی نیز نوشت که هنوز قسمت هایی از آن موجود است و قرآن پژوهان در بحث اثبات معجزه بودن قرآن به مزخرفات مسیلمه استناد می کنند. از بس جملات ان سست و مسخره است . بعد از رحلت رسول خدا ( ص ) مسیلمه و گروهش مسکلات زیادی برای مسلمانان درست کردند و نهایتا با جانفشانی مسلمین بساط آنها برچیده شد اما نام مسیلمه به عنوان مدعی نبوت و پیامبر دروغین در تاریخ باقی ماند .

بو مسیلم را لقب کذاب ماند          مر محمد را اولوالالباب ماند / 323

معتای بیت : سرانجام لقب مسیلمه کذاب شد و حضرت محمد صلی اللله و علیه و اله و سلم به اولوالالباب

ملقب گردید .

معنای لغات :           کذاب : بسیار دروغگو       اولوالالباب : صاحبان عقل و خرد

آن شراب حق ، ختامش مشک ناب        باده ختمش را بود ، گند و عذاب /320

   معنای بیت : مردان خدا مانند شراب حق اند که پایانش مشک ناب است یعنی هلاک کننده و گزنده نیست و کسانی که از این شراب بخورند به سعادت میرسند ولی آن فرومایگان مانند مسیلمه کذاب که لب به شراب شیطانی میزنند ، پایان کارشان رسوایی و عذاب است مثل باده این دنیا که آخر کارش در دنیا مستی و گندیدگی است و در آخرت عذاب الهی .

معنای لغات :   ختام : پایان کار ، مهر      مشک : به دو صورت تلفظ میشود مُشک ، وقتی که به عنوان بوی خوش به کار میرود و مِشک ، وقتی که به عنوان رنگ به کار میرود ، رنگ مشکی از همین کلمه مِشک گرفته شده است . مشک ماده ای است که از خون ناف آهوی مخصوصی که بهترین آن در خُتَن است تهیه میشود و بویی بسیار خوش دارد این کلمه از آیات 25 و 26 سوره مبارکه مطففین گرفته شده است که میفرماید : یُسقَونَ مِن رَحیقٍ مَختوُمٍ خیامُهُ مِسکٌ و فی ذلک فلینا فس المتنافسون .

نیکان در بهشت از شراب سربسته ای سیراب میشوند که مُهر ( ختم ) آن از مشک است و مشتاقان باید در آن رقابت کنند .

در مجموع این چند بیت میخواهد به ما بفهماند که پایان رفتار درست و پایان رفتار غلط چیست . پایان رفتار درست راه رسول خداست که بعد از 14 قرن همچنان باقی است و از راه بیرون شدن و به اشتباه افتادن و خود را با افراد الهی همتا دانستن پایانش مانند مسیلمه است که علاوه بر عذاب آخرت ، در دنیا نیز لقب کذاب گرفت و مثلی شد برای افراد بی جنبه ای که پا از گلیم فراتر گذاشته و در راهی قدم گذاشته اند که شایسته آن نبوده اند .

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبر،عـکس و مطلب از گرمه و دل نوشته و آدرس sooreno.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان